Ustawa o VAT określa terminy, po których kasy fiskalne z elektroniczną kopią paragonu nie będą już dostępne w sprzedaży. Czy oznacza to obowiązkową wymianę „starych” sprzętów na kasy online’owe? Sprawdź, kto musi wprowadzić kasę fiskalna online w określonym terminie, a kto może poczekać z tym aż do wyeksploatowania obecnej kasy z elektroniczną kopią paragonu.
Podatnicy kupujący kasy fiskalne mają obecnie do wyboru dwa typy urządzeń: kasy fiskalne online oraz kasy z elektroniczną kopią paragonu. Pierwsze zostały wprowadzone na polski rynek od 1 maja 2019 r. – to urządzenia przesyłające dane do Centralnego Repozytorium Kas (CRK). Drugie to kasy „starego” typu – choć nie zapewniają one połączenia z CRK, wciąż mogą być użytkowane przez większość podatników.
W ostatnich miesiącach wiele mówi się o obowiązkowej wymianie urządzeń fiskalnych na kasy online. Pojawiają się pytania o możliwość stosowania obecnych kas – w wielu przypadkach są to urządzenia wciąż sprawne i odpowiadające potrzebom przedsiębiorców.
W ustawie o VAT znalazły się terminy, po upływie których nie będzie już można kupić kas z elektroniczną kopią paragonu. Dla najstarszych modeli – kas z papierową kopią paragonu – termin ten minął 31 sierpnia 2019 r. Natomiast urządzenia z kopią elektroniczną będzie można kupować do 31 grudnia 2022 r.
W praktyce oznacza to, iż do końca 2022 r. kasy fiskalne z elektroniczną kopią paragonu będą mogły być wprowadzane na rynek przez producentów. Po tym terminie urządzenia tego typu nie otrzymają już homologacji. Nie jest to jednak termin obowiązkowej wymiany kas przez użytkowników kas z kopią elektroniczną.
Po 31 grudnia 2022 r. kas z elektroniczną kopią paragonu nie będzie można kupić. Dalej jednak będzie można je użytkować. Urządzenia z elektroniczną lub papierową kopią paragonu większość przedsiębiorców może stosować aż do czasu ich wyeksploatowania lub – w przypadku kas z kopią papierową – konieczności wymiany pamięci fiskalnej. Nie dotyczy to jednak wszystkich podatników.